Ferocious logo

Het heeft even geduurd voordat deze af was, maar ik ben blij dat ik deze nu kan presenteren. Een poster voor de gedragsregels van de Da Costa School in Rotterdam. Sinds september van dit jaar heeft elke klas deze poster op het schoolbord. Ik heb de opdracht gekregen via mijn moeder die daar werkt als school assistant.

Naast de Instagram plaatjes is er ook een video op YouTube. In de video is te zien dat er twee schets versies zijn voor elke plaatje. De eerste schetsen waren erg grof. Ze waren meer een geheugensteun voor de ideeën die ik had voor elke regel. De tweede schetsen zijn dichterbij de uiteindelijke tekeningen. In de tweede schetsen kun je ook geometrische vormen zien in de achtergrond, zoals cirkels, vierkanten en driehoeken. Het leek me een leuke toevoeging, aangezien dit een poster is voor een basisschool. Maar de vormen leden af van de tekst en sommige vormen trokken meer de aandacht dan anderen. De tekst was het belangrijkst, dus ik hield het bij blauwe vierkanten voor alle regels met een prominente plek voor elke regel.

Ik gaf mezelf wat extra vereisten. De opdrachtgever was waarschijnlijk al tevreden wanneer elke regel twee personages had die interactie hadden, maar drie leek me beter. Voor mijn gevoel toon je dan meer dat de regels geen afspraken zijn tussen twee personen, maar gelden voor een grotere groep. Wie goed kijkt naar de video zal ook kleine letters zien bij elk personage in de schetsen. Ik heb geprobeerd om een diverse mogelijke groep uit te beelden en dat was mijn manier om dat bij te houden.

Iedereen is welkom & mag meedoen.
Eén van de wijzigingen die ik moest maken was de volgorde van de regels. Deze moest linksboven geplaatst worden. Als we rekening houden met leesrichting, is het logisch om te starten met een regel die gaat over welkom zijn. Het was mogelijk geweest om hier een bepaald merk van plastic bouwsteentjes af te beelden, maar het leek me veiliger om aan te nemen dat meer schoolen houten blokken zullen hebben. De torens in de schetsen leken also ze makkelijk konden omvallen. Ze zagen er ook al af uit, ik geef de voorkeur aan de toren in het uiteindelijke plaatje, deze is bijna af.

We houden ons aan de afspraken.
Er is een bal aanwezig, want je kunt allerlei regels en afspraken maken wanneer je er gebruik van maakt in een spel. Maar zelfs als de bal ontbrak, denk ik dat de scene past bij de regel.

We gaan vreedzaam met elkaar om.
De oorspronkelijke regel legde de nadruk op praten. De regel is versimpeld, maar is ruimer toepasbaar. Vrienden of in ieder geval klasgenoten die vrolijk rondhuppelen. Geen twijfel dat er een strip of tekenfilm invloed in mijn hoofd kwam. Ik weet dat ik er op moet passen dat ik niet al mijn personages teken met gesloten ogen, vandaar dat de personage in het midden open ogen heeft in de uiteindelijke versie. Ergens tussen de eerste en tweede schets realiseerde ik me dat ik los kon gaan met het haar van de rechter personage.

We helpen elkaar (We help each other).
Volgens mij zag ik een voorbeeld voor deze regel waar het ging om een ongeluk, dus ik dacht aan een vrolijkere situatie waar hulp nodig is. Het is onwaarschijnlijk dat iemand tussen twee ladders gaat zitten om ballonen te maken, maar het voelde ongebalanceerd in de schetsen.

We hebben respect voor elkaar & de omgeving.
Deze regel was eenvoudiger in het begin: We zijn aardig. Ik denk dat de laatste regel beter klinkt, alleen maar omdat het nu niet alleen maar goed om mensen. In die zin is het grappig dat ik de personages links al een bloem en watergieter had gegeven voordat de tekst was gewijzigd. Met de toevoeging van de omgeveing was het logisch om de step te vervangen met een schop. Toen ik opgroeide hadden we schooltuin. We ginge naar een stuk grond en elk van ons had een klein gedeelte waar we groenten en bloemen lieten groeien', where we would walk to a patch of land and we all had a small piece of land to grow vegetables and flowers. So I made this a refelection of time. Een vriend gaf me de mogelijkheid om dat plezier weer opnieuw te beleven op een kleinere schaal.

We zijn open & eerlijk.
Eerst was het alleen eerlijk. Ik weet het niet, het klinkt beter? Ik weet niet hoe er naar koekjes gekeken wordt op school, maar deze personages zijn so wie so buiten. Ik dacht eerst aan knikkers, maar dat zijn meer dingen die je wint in plaats van verdeeld. Hetzelfde geldt voor bepaalde kaarten en stickers die vooral geruild worden. Ik denk dat deze meeste mensen zich kunnen vinden in de combinatie van koekjes en een eerlijke verdeling.

Uiteindelijk heeft het project een paar maanden geduurd, hoewel ik snel klaar was, duurde het een poos voordat ik feedback kreeg. Ik wist dat het hectisch op de school was, dus geduld was geen probleem. Het was ook grappig om eindelijk de opdrachtgevers in persoon te zien en dan te horen dat er nog een vertraging zou zijn. De school kreeg een nieuw logo. Dus het was beter om daarop te wachten en het daarna te vervangen in de poster. Dit leidde ook tot nog een andere wijziging. De titel was blauw omdat het goed paste bij het oude logo.Maar het nieuwe logo had paarse letters, dus het leek me dat de poster er beter uit zou zien met een paarse titel. De opdrachtgever was het daar mee eens. Het was een leuk project om aan te werken en ik ben trots op het eindresultaat.